{"id":3730,"date":"2016-01-22T10:43:26","date_gmt":"2016-01-22T09:43:26","guid":{"rendered":"http:\/\/www.succeswebsites.nl\/?p=3730"},"modified":"2016-01-22T10:43:26","modified_gmt":"2016-01-22T09:43:26","slug":"online-marketing-voor-zzpers","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/helpcentrum.succeswebsites.nl\/online-marketing-voor-zzpers\/","title":{"rendered":"Online marketing voor ZZPers"},"content":{"rendered":"

Ben jij ZZP\u2019er? Dan is online marketing ontzettend belangrijk om toe te passen. En ideaal gezien pas je het op de juiste manier toe. Iedereen vertelt wat je moet doen. Maar wie gaat je uitleggen hoe je het nou precies moet doen? Want dat is wat je eigenlijk nodig hebt. Stel je voor dat je een stappenplan zou hebben die ervoor zorgt dat je niet meer afvraagt wat je moet doen\u2026 Stel dat online marketing voor ZZPers eenvoudiger is dan je dacht… Dat je gewoon aan de slag kunt gaan en dat je het idee hebt dat je aan de hand wordt meegenomen.<\/p>\n

Dat is mijn doel met dit artikel. Jou handvatten aanreiken waar je direct mee aan de slag kunt gaan. Stap voor stap.<\/p>\n

Wellicht is het goed om het begrip online marketing even plat te slaan zodat het wat eenvoudiger wordt.<\/p>\n

Wat is marketing?<\/h2>\n

Wat is marketing? Een uitgeklede definitie: Alle activiteiten die leiden tot de verkoop van je product of dienst. Online marketing wordt in dat geval: Alle online activiteiten die leiden tot de verkoop van je product of dienst.<\/p>\n

Wordt al een stuk eenvoudiger als je er zo naar kijkt. Nu is de uitdaging dat je de juiste online activiteiten gaat doen.<\/p>\n

Online marketing advies voor ZZP\u2019ers<\/h2>\n

Waarom richt ik me op ZZP\u2019ers? Sterker nog, eigenlijk alleen op de dienstverlenende ZZP\u2019ers. Dit doen we omdat onze diensten het beste werken voor de dienstverlenende ZZP\u2019ers die kennis delen. Daaronder vallen sprekers, trainers, coaches, creatievelingen, adviseurs en andere specialisten.<\/p>\n

Waarom werken onze diensten het beste voor hun? Omdat zij waarde kunnen toevoegen als geen ander. Door de kennis en ervaring die deze doelgroep heeft opgedaan kunnen ze op een unieke manier waarde toevoegen voor hun doelgroep. Waarde door die kennis en ervaring te delen.<\/p>\n

Is het verstandig om kennis weg te geven?<\/strong>
\nDe conservatievere groep ondernemers roept altijd dat het dom is om een ander te vertellen hoe jij je werk doet. Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Het is misschien niet slim om aan je concurrent uit te leggen wat de strategie is van jouw succes\u2026 Maar in het ergste geval kan de concurrent slechts jouw strategie kopi\u00ebren\u2026 Er komt nog zoveel meer bij kijken. Maar ik schrijf niet voor mijn concurrenten. Ik schrijf voor de doelgroep die ik verder wil helpen!<\/p>\n

Ik ga je in dit artikel stap voor stap uitleggen hoe je een succesvolle online marketing strategie toepast. De manier die wij zelf, en veel andere (succesvolle) ondernemers toepassen. Dat betekent dat jij het straks ook kunt toepassen. Ga je dat ook doen? Waarschijnlijk niet. Het grootste deel van de ZZP\u2019ers die dit lezen gaan er niets mee doen.<\/p>\n

Maar jij gaat er wel wat mee doen toch? Jij gaat straks een online marketing strategie uitwerken en daar ga je mee aan de slag, daar ga je in investeren en je gaat zorgen dat je onderneming succesvol gaat worden (wat is voor jou succes?).<\/p>\n

Online strategie bepalen voor 2016<\/h2>\n

Om het behapbaar te maken moet je misschien beginnen met een online strategie voor 2016. Gaat volgend jaar beter worden dan dit jaar? Dat ligt eraan of je wat anders gaat doen. Bart van den Belt<\/a> van Zakelijk Succes is een gewaardeerd partner van Succeswebsites. Hij heeft de Zakelijk Succes Strategie<\/a> ontwikkelt waarin hij uitlegt wat zijn online strategie is om een stabiele klantenstroom op je website te krijgen.<\/p>\n

Je begrijpt misschien wel waarom hij partner van ons is. Onderdeel van de basis van iedere succesvolle online strategie is een strategische website. Want, zodra je die stabiele stroom van klanten hebt moet je die wel converteren. Er moeten wekelijks aanvragen gaan binnenkomen, zoveel mogelijk! Waarom? Stel je voor wat er gebeurd als jij je klanten kunt uitkiezen? Als je echt kwaliteit kunt leveren en klanten hebt die daar graag voor betalen? Dat kan je leven nogal veranderen (ten goede).<\/p>\n

A: Marketing doelstellingen<\/h2>\n

Om je online strategie te bepalen moet je marketing doelstellingen bepalen. Wat wil je in 2016 gaan bereiken?<\/p><\/blockquote>\n

Wat is je omzetdoel?<\/h3>\n

Moet je gelijk in cijfers gaan denken? Je bent een commerci\u00eble onderneming. Je bent geen vrijwilliger toch? Dus ja, maak je omzetdoel concreet.<\/p>\n

Hoeveel klanten heb je nodig om dat omzetdoel te bereiken? Stel je hebt als omzetdoel \u20ac50.000,- excl. btw. Hoeveel klanten heb je dan nodig om dit te bereiken? Hoeveel klanten heb je dan per maand nodig? Of per week. Hou er even rekening mee dat er ook maanden zijn waarin je doelgroep op vakantie is.<\/p>\n

Als je \u20ac50.000,- omzet wilt bereiken en je dienst levert gemiddeld \u20ac1000,- per opdracht op dan moet je dus 50 unieke klanten in 1 jaar hebben.<\/p>\n

Hoeveel aanvragen heb jij nodig om 50 unieke klanten te helpen? Dat is uiteraard afhankelijk van je verkoopvaardigheden. Laten we voor het rekenmodel uitgaan dat je 1 op de 3 aanvragen binnenhaalt. Dan heb je dus 150 aanvragen nodig.<\/p>\n

Hoeveel bezoekers heb jij op je website nodig om 150 aanvragen te krijgen? Stel dat 0,3% van je bezoekers een aanvraag bij je doet. Dan heb je 50000 bezoekers nodig in een jaar, dat komt neer op iets meer dan 4000 bezoekers per maand. Lijkt dat veel voor je? Of heb je al zoveel bezoekers?<\/p>\n

Het is voor veel ZZP\u2019ers best een uitdaging om zoveel bezoekers te krijgen. Gelukkig kun je met de juiste strategie een hoger percentage laten converteren. Maar, het is goed om altijd laag in te steken.<\/p>\n

Is het realistisch om 4000 bezoekers per maand te krijgen?<\/h2>\n

Wederom de reden dat we graag werken met de kennis delende of creatieve ZZP\u2019ers. Het is namelijk goed te doen. 4000 bezoekers per maand is best heel veel maar het is echt mogelijk! De ene markt is concurrerender dan de andere maar mits je het juiste doet is dit absoluut haalbaar.<\/p>\n

Marketing doelstellingen voor 2016: 4000 bezoekers per maand, zodat je minimaal 150 aanvragen op jaarbasis krijgt (3 aanvragen per week) zodat je 50 klanten kunt helpen a \u20ac1000,- per keer.<\/p>\n

Hoe gaan we die bezoekers realiseren? Daarvoor is het nodig om een marketingplan voor 2016 uit te denken.<\/p>\n

B: Marketingplan voor 2016 uitwerken<\/h2>\n

Om zoveel bezoekers op je website te krijgen moet je hard aan het werk. Heb je daar geen zin in? Dan kun je er voor kiezen om het uit te besteden. Wat moet je doen?<\/p>\n