{"id":973,"date":"2020-02-19T14:07:17","date_gmt":"2020-02-19T13:07:17","guid":{"rendered":"http:\/\/www.succeswebsites.nl\/?p=973"},"modified":"2020-02-19T17:20:20","modified_gmt":"2020-02-19T16:20:20","slug":"seo-tips","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/helpcentrum.succeswebsites.nl\/seo-tips\/","title":{"rendered":"18 SEO tips om jouw website te optimaliseren"},"content":{"rendered":"

In dit artikel bespreken we 18 bewezen SEO tips (SEO betekent zoekmachine optimalisatie) waardoor je WordPress website beter dan ooit zal scoren in de zoekresultaten. Inmiddels is zoekmachine optimalisatie geen rocket science meer met de vele handige plug-ins die te koppelen zijn aan je WordPress website.<\/p>\n

Tip van de dag:<\/strong> Wil jij meer weten over zoekmachine optimalisatie? Meld je dan GRATIS aan voor onze videotraining<\/a> en ontvang als bonus het boek “Zo werkt MARKETING!”<\/strong>.<\/p>\n

Als je deze SEO tips leest en de tips ook daadwerkelijk toepast zal je website binnen enkele maanden, zo niet enkele weken beter scoren dan ooit.<\/p>\n

Heb je na het lezen van deze SEO tips vragen of wil je over een bepaald onderwerp meer weten? Plaats dan een reactie bij dit artikel onderaan deze pagina<\/p>\n

SEO tip #1: De basis: WordPress SEO plug-in<\/h2>\n

WordPress is afgelopen jaren uitgegroeid tot \u00e9\u00e9n van de betere CMS systemen. Vroeger kon je WordPress enkel gebruiken voor het opzetten voor een blog maar inmiddels is het veel meer dan dat.<\/p>\n

WordPress biedt zijn gebruikers de mogelijkheid om op eenvoudige wijze een website te beheren en plug-ins te installeren wat de vindbaarheid van je website ten goede komt.<\/p>\n

Er zijn verschillende plug-ins als het gaat om het optimaliseren van je website. E\u00e9n van die plug-ins is de WordPress SEO by Yoast<\/a> plug-in. Met deze plug-in kan je de basis SEO tips toepassenop je website.<\/p>\n

Als je de WordPress SEO by Yoast<\/strong> plug-in ge\u00efnstalleerd hebt krijg je onder elke pagina of blog bericht de mogelijkheid om de pagina te optimaliseren voor de zoekmachines.<\/p>\n

De SEO plug-in van Yoast ziet er als volgt uit.<\/p>\n

\"Seo<\/p>\n

Je kan hier de volgende instellingen doen onder het tabblad Algemeen.<\/p>\n

Focus zoekterm<\/h3>\n

Dit is de zoekterm waar je met die pagina op wilt focussen. Als voorbeeld willen wij met deze pagina ons focussen op de zoekterm: SEO tips. Laat je focus zoekterm terugkomen in je titel, omschrijving, pagina URL en ook in je titel van afbeeldingen en alt tags.<\/p>\n

SEO titel<\/h3>\n

Dit is de pagina titel. Als voorbeeld zie je bij Snippet voorbeeld hoe dit er in de Google zoekresultaten uit komt te zien.<\/p>\n

Meta-omschrijving<\/h3>\n

Dit is de omschrijving die je onder de groene URL ziet staan. Beperk het aantal tekens in de omschrijving tot maximaal 156 karakters. Als de omschrijving langer is zal Google een deel van je omschrijving weglaten. Wees zo concreet mogelijk en vertel direct wat de bezoeker op die pagina zal aantreffen.<\/p>\n

\"Seo<\/p>\n

    \n
  1. Paginatitel<\/li>\n
  2. Pagina URL (ook wel permalink genoemd, meer hierover bij SEO tip #2)<\/li>\n
  3. Pagina omschrijving<\/li>\n<\/ol>\n

    De dik gedrukte tekst die je ziet is de focus zoekterm.<\/p>\n

    Bovenstaande gegevens kan je allemaal invullen nog voordat je de pagina publiceert of opslaat als concept. Voordat je de tips op het tabblad pagina analyse ziet moet je dit wel doen.<\/p>\n

    \"Seo<\/p>\n

    Op dit tabblad zie je allemaal rode, gele, oranje of groene bolletjes. De groene bolletjes betekenen dat die SEO tips goed zijn verwerkt in je pagina. De bolletjes die geel of oranje zijn kunnen beter en de rode bolletjes hebben extra aandacht nodig want die zijn nog niet goed.<\/p>\n

    Zorg ervoor dat SEO tips die worden gegeven allemaal groen zijn. Op die manier is je pagina optimaal geoptimaliseerd.<\/p>\n

    SEO tip #2: Stel permalinks in<\/h2>\n

    Google kijkt naar de opbouw van je URL\u2019s. Als een pagina een link heeft als http:\/\/www.domeinnaam.nl\/?p=123<\/span> dan kan Google niet zien waar de pagina over gaat. Maar als je je pagina de URL geeft http:\/\/www.domeinnaam.nl\/zoekmachine-optimalisatie\/7-seo-tips-voor-wordpress-websites<\/span> dan ziet Google direct waar de pagina over gaat, namelijk 7 SEO tips voor WordPress websites.<\/p>\n

    Dit kan je met \u00e9\u00e9n simpel vinkje instellen in Google. Hiervoor ga je onder het kopje Instellingen<\/strong> naar de pagina Permalinks<\/strong>.<\/p>\n

    \"SEO<\/p>\n

    Standaard staat de permalink ingesteld op standaard. De verkeerde manier voor het verbeteren van je website voor de zoekmachines. Stel je permalink structuur in op Aangepaste structuur. Automatisch komt in het invulveld \/%category%\/%postname%\/ of \/%postname%\/ te staan. Beide opties zijn goed. \/%postname%\/ houdt in dat je na de URL (bijvoorbeeld http:\/\/www.domeinnaam.nl<\/u>) direct de paginanaam te zien krijgt http:\/\/www.domeinnaam.nl\/dit-is-de-pagina-naam\/<\/u>). \/%category%\/ is voor als je wilt dat als je een blog artikel publiceert en die in een categorie plaatst, de categorie voor de paginanaam komt te staan. Bijvoorbeeld http:\/\/www.domeinnaam.nl\/zoekmachine-optimalisatie\/seo-tips<\/u>. Dit houdt in dat als een pagina (bijvoorbeeld een blog) een categorie heeft deze eerst wordt getoond voor de titel van de pagina. Wij hebben bijvoorbeeld ook eerst zoekmachine optimalisatie in onze link staan voordat de pagina titel 7 SEO tips voor WordPress websites verschijnt. Dit maakt voor zowel de bezoeker als de zoekmachines duidelijk wat de categorie van de pagina is.<\/p>\n

    SEO tip #3: Snelheid van de website<\/h2>\n

    Sinds een van de laatste Google Updates is de snelheid van een website erg belangrijk geworden. Als je namelijk 5 seconden moet wachten voordat een pagina geladen is heb je de neiging om snel de website te verlaten en op zoek te gaan naar een website die sneller is. Google heeft dit inmiddels door en stelt als eis dat je website snel moet laden wil je een goede score behalen in de zoekresultaten.<\/p>\n

    Onder andere het hebben van een goede webhosting provider is \u00e9\u00e9n van de beweegredenen maar om de snelheid van je website nog meer te verbeteren hebben de gebruikers van WordPress een cache plug-in ontwikkeld. Er zijn verschillende bekende plug-ins. Wij hebben voorkeur voor de plugin van Litespeed Cache<\/a> of WP Rocket.<\/a><\/p>\n

    Beide plug-ins zijn erg goed en ik heb ze ook beide gebruikt.<\/p>\n

    SEO tip #4: Interne link structuur<\/h2>\n

    Wil je een pagina die beter scoort in Google? Laat dan meerdere pagina\u2019s verwijzen naar de pagina die beter moet scoren in de zoekresultaten. Dit kun je doen door relevante woorden aanklikbaar te maken en deze te laten verwijzen naar de desbetreffende pagina die beter moet scoren.<\/p>\n

    Ook hier zijn weer plug-ins voor maar zelf doe ik het handmatig waardoor je de kwaliteit van de links zelf kunt bepalen.<\/p>\n

    Tip van de dag:<\/strong> Wil jij meer weten over zoekmachine optimalisatie? Meld je dan GRATIS aan voor onze videotraining<\/a> en ontvang als bonus het boek “Zo werkt MARKETING!”<\/strong>.<\/p>\n

    SEO tip #5: Kruimelpaden op je website<\/h2>\n

    Kruimelpaden (of broodkruimels) zijn interne links die laten zien op welke pagina je je op dat moment bevindt. Bij grote webwinkels zie je vaak een link onder de header waar staat: u bevindt zich hier: home \u2013 product categorie \u2013 productnaam.<\/p>\n

    Ook voor websites met veel pagina\u2019s of blog artikelen kan dit erg handig zijn. Je zorgt er namelijk voor dat de Google robot makkelijker door je website kan navigeren waardoor hij alle pagina\u2019s bezoekt.<\/p>\n

    Met de Yoast plug-in die we eerder hebben uitgelicht kun je ook eenvoudig en automatisch kruimelpaden aanleggen op je website. Op de interne links pagina onder het kopje SEO vind je de code voor het plaatsen van de breadcrumb.<\/p>\n

    Plaats de code boven je pagina titel (H1 tag). Dit is vaak een standaard locatie waar een website bezoeker verwacht het kruimelpad terug te vinden.<\/p>\n

    SEO tip #6: XML en HTML sitemaps<\/h2>\n

    Een sitemap is een pagina waar allemaal links op staan die verwijzen naar alle pagina\u2019s die op je website te vinden zijn. Met een sitemap ben je er van verzekerd dat Google je volledige website indexeert en niet enkel de meest bezochte of populaire pagina\u2019s.<\/p>\n

    Er zijn twee soorten sitemaps: de XML en de HTML sitemap. De XML sitemap is een sitemap bedoelt voor de zoekmachines. Automatisch genereert de SEO plug-in van Yoast een XML sitemap maar als je het toch liever handmatig wilt doen kan dit via de website XML Sitemap Generator<\/a>. De XML sitemap plaats je in de Root van je webserver.<\/p>\n

    Zorg er wel voor dat je de sitemap generator van Yoast uitzet (bij het menuitem SEO onder het kopje XML sitemaps) als je handmatig een XML sitemap aanmaakt.<\/p>\n

    Voor HTML sitemap kan je gebruik maken van een WordPress plug-in. Zelf maken we gebruik van de XML sitemaps van Yoast. Deze plug-in genereert automatisch een XML sitemap.<\/p>\n

    Zijn er bepaalde pagina\u2019s die je wilt uitsluiten? Dan geef je in de code aan exclude=\u201dpaginanummer\u201d. De paginanummer kan je terugvinden in de URL van je eigen browser als je op de desbetreffende pagina klikt in het CMS.<\/p>\n

    SEO tip #7: Google webmaster tool<\/h2>\n

    \"SEO<\/p>\n

    Een super handige tool waar we zelf al jaren gebruik van maken is de Google Webmaster tool<\/a>. De Google Webmaster tool kan je heel veel inzicht geven in je website.<\/p>\n

    De Google Webmaster tool<\/a> geeft je inzicht in foutmeldingen, problemen en onduidelijkheden op je website. Ook kan je zien of bepaalde links op je website verwijzen naar een 404-pagina en je XML sitemap toevoegen zodat je er zeker van bent dat Google al je pagina’s indexeert.<\/p>\n

    De Google Webmaster tool mag niet ontbreken in deze lijst en ook niet in jouw lijst om je website te optimaliseren.<\/p>\n

    Bovenstaande SEO tips waren vooral de technische tips om je website beter te laten ranken. Hieronder volgen nog een aantal handige tips die grote invloed kunnen hebben op je zoekmachine posities.<\/p>\n

    SEO tip #8: Linkbuilding (off-site links)<\/h2>\n

    Linkbuilding is een belangrijk onderdeel voor het vindbaar maken van je website. Als er geen links naar je website verwijzen kan Google moeilijk bepalen wat de \u201cwaarde\u201d van je website is. Probeer daarom zoveel mogelijk kwalitatieve links naar je website te krijgen.<\/p>\n

    Vroeger verstond men onder linkbuilding dat je je website moest aanmelden bij zoveel mogelijk startpagina dochters. Echter door de recente algoritme wijzigingen van Google is dat nu niet meer van belang. Wat belangrijker is, is dat je website veel op social media gedeeld wordt en dat je van alle kwalitatieve websites (bijvoorbeeld websites met hetzelfde onderwerp) een verwijzing naar je website krijgt.<\/p>\n

    Hieronder hebben we een opsomming gemaakt met de meest eenvoudige manieren om verwijzingen naar je website te krijgen. Sommige kosten wat tijd of onderhoud, anderen zijn weer eenvoudig te realiseren.<\/p>\n

    Blijf wel content cre\u00ebren!<\/h3>\n

    Ondanks dat backlinks ervoor zorgen dat je website rankt is het belangrijker om goede content (bijvoorbeeld blog artikelen) te schrijven. Als iets goed is delen website bezoekers het vanzelf. Zo kom je aan je gratis publiciteit en scoor je ook nog eens goed in de zoekmachines.<\/p>\n